مقایسه سیستم های سقف یوبوت و سقف وافل


( تفاوت سقف یوبوت و سقف وافل در چیست؟ )


در این مقاله به مقایسه اجمالی سیستم سقف یوبوت و سقف وافل ( Waffle Slab ) پرداخته می شود. لازم به ذکر است که سقف های وافل دارای دو نوع یک طرفه و دو طرفه می باشند. از آنجا که سقف های دوطرفه عملکرد مناسب تری در توزیع بارهای کف به المان های تکیه گاهی داشته و سقف یوبوت از نوع سقف های دوطرفه می باشد لذا طرف دیگر مقایسه پیش رو، سقف وافل از نوع دوطرفه می باشد.

سیستم های سقف یوبوت و وافل را به طور کلی از جهات مختلف می توان به شرح زیر بررسی نمود:

1. تکنولوژی نوین
شما را به نگاهی گذرا به تاریخچه سقف های سازه ای دعوت می کنیم. تاریخچه سقف وافل به سال 1800 میلادی بر می گردد. بنابراین از نظر نوع تکنولوژی، سقف وافل بعنوان یک سیستم قدیمی محسوب می گردد. شرکت هایی که اخیرأ در زمینه این نوع سقف پدید آمده اند از همان سیستم قدیمی استفاده نموده و تنها اسم آن را تغییر داده اند و تحت عناوینی مانند گرین وافل ( Green Waffle )، اسکای دم ( Sky Dome )، کیوبوید ( Cuboid )، مهانیت و ... فعالیت می کنند.
در طرف مقابل، تکنولوژی سقف یوبوت که در سال 2001 میلادی در ایتالیا ابداع گردید بعنوان یک سیستم نوین مطرح می گردد. سیستمی که توانست با رفع اشکالات موجود در سقف های پیشین، سطح تکنولوژی سقف های سازه ای را ارتقاء بخشد. ذکر این نکته قابل توجه است که در کشور ایتالیا با توجه به اینکه در منطقه ای زلزله خیز (مانند ایران) واقع شده است، استفاده از سیستم های سازه ای قابل اعتماد و مقاوم لرزه ای مانند دال های بتنی از اولویت بالایی برخوردار بوده و لذا استفاده از دال بتنی یوبوت در این کشور و پس از آن در نقاط مختلف جهان مورد قبول جوامع مهندسی قرار گرفته و گسترش یافته است.

 
مقایسه سقف وافل و یوبوت,سقف یوبوت,مدیران سازه,سقف وافل,فرق بین یوبوت و وافل,تفاوت وافل و یوبوت,مقایسه یوبوت و وافل

نمای زیر از سقف وافل

 

2. صلبیت سقف
سقف یوبوت بعنوان دال بتنی مجوف شناخته می شود. مطالعات علمی این مسئله را ثابت کرده اند که دال های بتنی مجوف دارای عملکردی مشابه دال های بتنی توپر می باشند. دال های بتنی با توجه به ضخامت و درگیری مناسب آنها با سیستم سازه ای، بعنوان یکی از بهترین دیافراگم های لرزه ای مطرح می گردند. خسارات و تلفات به بار آمده در اثر زمین لرزه های بیشماری که در کشورمان رخ داده اند این امر را ثابت کرده اند که صلبیت دیافراگمی سقف، نقش عمده ای را در حفظ یکپارچگی سازه طی وقوع زمین لرزه ها ایفا می کند. سقف وافل دارای مقطع T شکل بوده و برخلاف سیستم سقف یوبوت فاقد دال بتنی زیرین می باشد. دال فوقانی در سقف وافل دارای ضخامتی در حدود 5 سانتی متری می باشد. در سیستم یوبوت مقطع سقف به شکل I ( حرف آی انگلیسی) دارای دو دال بتنی در بالا و پایین بوده و بر اساس علوم استاتیک می دانیم مقطع I شکل از مقاومت خمشی و صلبیت بالاتری نسبت به مقطع T شکل برخوردار است. بنابراین سقف یوبوت با داشتن صلبیت کافی و بسیار بالای خود نسبت به سقف وافل برتری داشته و بعنوان سیستم برتر لرزه ای مطرح می گردد.

 
مقایسه سقف وافل و یوبوت,سقف یوبوت,مدیران سازه,سقف وافل,فرق بین یوبوت و وافل,تفاوت وافل و یوبوت,مقایسه یوبوت و وافل

مقطع سقف وافل ( به شکل T)

 

 
مقایسه سقف وافل و یوبوت,سقف یوبوت,مدیران سازه,سقف وافل,فرق بین یوبوت و وافل,تفاوت وافل و یوبوت,مقایسه یوبوت و وافل

مقطع سقف یوبوت( به شکل I )

 

3. مقاومت در برابر حریق
مسئله مهم دیگر در بررسی پارامترهای سقف یوبوت و وافل، مقاومت در برابر حریق می باشد. در سقف وافل همانند سقف تیرچه بلوک تنها یک دال بتنی به ضخامت حدودأ 5 سانتی متر استفاده می شود. مقدار مقاومت زمانی در برابر حریق برای این نوع سقف ها در حدود 20 دقیقه می باشد. ولی در سقف یوبوت همانگونه که اشاره شد از دولایه دال بتنی در بالا و پایین استفاده شده است که این امر سبب افزایش مقاومت حریق سقف و تحمل سه ساعت دمای 1000 درجه سانتی گراد می گردد (گواهی مقاومت در برابر حریق REI از موسسه CSI). برای اطلاعات بیشتر بخش گواهی نامه ها را مطالعه کنید.

4. اتصال ملحقات به سقف
در سقف یوبوت به دلیل اینکه در پایین مقطع سقف، دال بتنی زیرین وجود دارد، اتصال ملحقات (مانند آویزها و ...) از سقف حتی بعد از اتمام عملیات نازک کاری در هرجایی از سقف به راحتی امکان پذیر است. اما در سقف وافل اینگونه نیست و در این سقف بایستی همانند سقف تیرچه محل های مربوطه را از قبل جهت اتصال ملحقات پیش بینی نمود.

5. انتقال صوت و لرزش
سقف وافل همانند سقف های تیرچه و بلوک از نظر شدت انتقال صوت و لرزش دارای ضعف می باشد. این امر به سبب وجود تنها یک لایه بتنی در سقف و عدم وجود مواد عایق در میان دال بتنی می باشد. در طرف مقابل، در سقف یوبوت به دلیل وجود دو لایه بتنی در بالا و پایین سقف و همچنین وجود قالب های پلاستیکی یوبوت که در عین حال توخالی هستند از شدت انتقال لرزش و صوت میان طبقات به نحو چشمگیری کاسته شده است.

6. ماهیت سیستم سقف وافل
سقف یوبوت اساسأ دال بتنی محسوب می شود و روش طراحی این نوع سقف ها همانند دال های بتنی توپر می باشد. در طرف مقابل، سقف وافل ( وافل اسلب ) یک نوع سقف تیرچه دوطرفه می باشد. این مسئله در جوابیه های مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی به صراحت قید گردیده است (تصویر زیر). لذا از آنجا که مزایای دال بتنی بر کسی پوشیده نیست، استفاده از سقف یوبوت در ساخت و سازها، سبب برخورداری از مزایای دال بتنی به اضافه کاهش وزن اسکلت سازه ای می گردد. از طرف دیگر، استفاده از سقف وافل، سبب بروز همان مشکلاتی می گردد که سقف های تیرچه بلوک با آن دست به گریبان هستند. امروزه بر کسی پوشیده نیست که سقف تیرچه بلوک از نظر استانداردهای فنی دچار کاستی های بیشماری می باشد و لذا وقت آن رسیده است که همانند سقف های طاق ضربی این نوع سقف را نیز کنار گذاشته و به سیستم های نوین سقف روی آورده و از مزایای آنها بهره بری نمود.

 
مقایسه یوبوت و وافل,مقایسه سقف یوبوت و وافل,سقف وافل,سقف یوبوت,مدیران سازه,یوبوت یا وافل,نظریه فنی سقف وافل

تصریح عبارت «سقف های تیرچه ای یک یا دوطرفه» برای سیستم سقف وافل

 

در این مقاله، به برسی تفاوت های میان سقف های یوبوت و وافل پرداخته شد. با شناخت مزایا و معایب سیستم های مختلف سازه ای می توان انتخاب بهتر و مطمئن تری داشت. شرکت مدیران سازه، در خصوص هرگونه مشاوره پیش از طراحی و ساخت در خدمت کارفرمایان گرامی می باشد.

تهیه کننده: دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت مدیران سازه

2 دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *